Skriv brev - en øvelse i villighet
Utarbeidet av Eli Alperstein
Denne øvelsen gjøres
delvis guidet på egen hånd, og delvis i par. Be deltakerne om å sette seg
overfor hverandre i par. Husk å legge inn små pauser/stilletid underveis i
instruksjoner for å la deltakerne komme i kontakt med det du inviterer til, og
for å la dem utføre det instruksen
Jeg vil nå invitere til en øvelse som går nærmere inn på villighet, villighet til å ta kontakt med egne verdier og velge ut ifra disse også når vanskelig tanker og følelser synes å stå i veien. Du velger selv hvor mye av øvelsen du er med på, og jeg vil invitere deg til underveis å legge merke til hvilke valg du tar og hvilken retning dette tar deg i.
DEL 1
Se for deg at personen som sitter overfor deg er et menneske i livet ditt som du bryr deg om, en person som har spilt eller spiller en viktig rolle i livet ditt, og som du for øyeblikket har en vanskelig relasjon til. Kanskje dere har mistet kontakten på grunn av noe som skjedde, eller det er en pågående konflikt mellom dere, kanskje noe usagt som ligger mellom dere som en vegg?
STILLETID
Bruk litt tid på å komme i kontakt med hvem denne personen er og hvilken rolle dette mennesket spiller eller har spilt i livet ditt, hvorfor det er viktig for deg å ha en god relasjon til denne personen. Se for deg personen, hvordan han eller hun ser ut, ter seg, hvor han eller hun befinner seg nå.
STILLETID
Så vil jeg at du skal komme i kontakt med hvordan du opplever denne relasjonen nå, og hva som hindrer deg i å ha kontakt med denne personen, eller å gi uttrykk for hva det er som plager deg i relasjonen. Legg merke til hvilke argumenter og diskusjoner hjernen din kommer med, og se om du kan komme i kontakt med hvilke følelser dette frambringer i deg mens du sitter her og tenker på denne personen. Hvor kjenner du denne følelsen, hvordan er det å sitte med den her og nå? Hva forteller hjernen din deg om hva du burde gjøre, tenke eller føle? Se om du kan legge merke til disse tankene og følelsene og observere dem med nysgjerrighet, uten å gå inn i bedømmelse eller vurderinger.
Sannsynligvis vil hjernen din også komme med beskjeder som gjelder den andre personen og hva han eller hun burde gjøre, si eller tenke. Se om du kan observere også disse tankene som om de var biler som passerte forbi, og bringe oppmerksomheten din tilbake til din egen opplevelse her og nå.
STILLETID
Nå vil jeg at du skal bruke litt tid på å se for deg at relasjonen mellom dere to på magisk vis var i orden igjen. Alt det som nå ligger imellom dere er nå ikke lenger vesentlig, og du er på magisk vis i stand til å starte med helt blanke ark. Hvem ønsker du da å være i denne relasjonen - hvilken rolle ønsker du å spille i denne personens liv? Hvilke egenskaper ønsker du å ta i bruk for å ivareta denne relasjonen på best mulig vis? Hvilke verdier ønsker du å leve ut ifra overfor denne personen? Handler det om respekt eller vennlighet, omsorg, nysgjerrighet eller kjærlighet, kanskje det er andre ord som dukker opp hos deg om hvem du ønsker å være.
STILLETID
Ta nå fram penn og papir og skriv ned i stikkordsform de ordene som har dukket opp hos deg, om hvem du ønsker å være overfor dette mennesket.
STILLETID
Nå vil jeg invitere deg til å bruke de neste 5-10 minuttene på å skrive et brev til denne personen - Kan du ut ifra dette perspektivet og med disse ordene som utgangspunkt si det du ønsker å si om din opplevelse av relasjonen og hvilke vanskelige tanker og følelser som du har knyttet til relasjonen. Om hva du er villig til å gjøre for å komme nærmere den relasjonen du ønsker at dere skal ha, inkludert villighet til å oppleve vanskelige tanker og følelser...
Husk at du nå skriver ut ifra den du ønsker å være, og se om du kan være villig til å gjøre dette uten å vite hvordan den andre vil ta imot brevet eller om du får den responsen du ønsker eller forventer. Det eneste du vet og kan styre selv her og nå, er hva du velger å skrive om hvordan du ønsker å være.
5-10 MIN SKRIVETID
DEL 2:
Når du er ferdig med brevet ditt, vil jeg be deg om å ta med deg brevet og finne tilbake til partneren fra tidligere. Se igjen for deg at den personen du har skrevet brevet til, er den som sitter foran deg. Du har nå muligheten til å fortelle det du har skrevet til denne personen som betyr mye i livet ditt. Den som lytter, skal bare være en taus mottaker og øve på å være oppmerksomt tilstede i denne oppgaven. Når du nå leser opp brevet ditt, se om du kan være villig til å legge merke til det som måtte dukke opp av tanker, følelser, minner, forventninger eller kroppslige fornemmelser underveis, og likevel lese opp hele brevet. Uten garanti for utfallet eller for at enkelte følelser kan dukke opp eller forsvinne, kun ut ifra at noe i dette er verdifullt og handler om hvem du ønsker å være, og ut ifra at det kan være nyttig for deg. Jeg vet ikke om det er det men du kan finne det ut for deg selv dersom du er villig til å gjennomføre øvelsen.
Når den ene har lest sitt brev, takk hverandre og bytt så roller.
Variasjon:
Skrive et brev fra et vennlig, ikke-dømmende ståsted overfor seg selv (self-compassion).
DEL 1:
Alle har noe de ikke liker ved seg selv; noe som får dem til å føle på skam, usikkerhet, eller at de «ikke er bra nok». Det er den menneskelige tilstanden å ikke være perfekt, og følelser av mislykkethet og utilstrekkelighet utgjør en del av opplevelsen av å leve et liv som menneske. Gjør et forsøk på å skrive om noe du har med deg som gjør at du føler deg utilstrekkelig eller misfornøyd med deg selv (utseende, jobbrelasjoner, kjærlighetsforhold…). Hvilke følelser (emosjoner) dukker opp når du tenker på dette aspektet ved deg selv? Se om du kan oppleve disse følelsene akkurat som de er – ikke mer, ikke mindre - og skriv dem så ned.
DEL 2:
Se nå for deg en fantasivenn som elsker betingelsesløst, som aksepterer alt og er vennlig og omsorgsfull. Forestill deg at denne vennen kan se alle dine sterke og svake sider, inkludert den siden av deg selv som du akkurat har skrevet om. Reflekter litt rundt hva denne vennen føler for deg, og at du er elsket og godtatt nøyaktig som du er, med alle dine menneskelige feil og mangler. Denne vennen anerkjenner begrensningene i det å være menneske , og han/hun er tilgivende overfor deg. I lys av sin klokskap forstår denne vennen din livshistorie og de millioner av ting som har hendt i livet ditt for å forme deg som du er i dette øyeblikk. Din spesifikke utilstrekkelighet er knyttet opp mot så mange ting som du ikke nødvendigvis har valgt, din familiehistorie, livsomstendigheter – ting som alle er utenfor din kontroll.
Skriv et brev til deg selv fra denne fantasivennens ståsted - med fokus på den selvopplevde utilstrekkeligheten som du stadig dømmer deg selv for. Hva ville vennen din si til deg om denne «feilen» fra et ubegrenset vennlig og kjærlig perspektiv? Hvordan ville vennen formidle denne medfølelsen han bærer overfor deg, spesielt overfor den smerten du føler når du dømmer deg selv så hardt? Hva ville denne vennen skrive slik at han kunne minne deg på at du er bare et menneske, at alle mennesker har både styrker og svakheter? Og dersom du tror at vennen din ville foreslå endringer du kunne gjøre, hvordan ville disse forslagene inneholde ubetinget forståelse og vennlighet? Mens du skriver til deg selv fra perspektivet til fantasivennen din, prøv å gi brevet ditt en sterk ... (infuse with a strong sense) av aksept, vennlighet, omsorg og ønske (desire) for din helse og tilfredshet. Når du er ferdig med å skrive brevet, legg det fra deg en stund. Kom så tilbake til det og les det igjen, og la ordene virkelig synke inn. Føl på vennligheten (compassion) mens den strømmer inn i deg, trøster deg og lindrer som en kjølig bris på en glovarm dag. Kjærlighet, tilknytning og aksept er din rettighet fra fødselen av. For å gjøre krav på dem trenger du bare å se inn i deg selv.